Doğru Tork Konvertörünü Nasıl Seçebilirsiniz?

Doğru tork konventörüne sahip olmak otomatik şanzıman bağlamında tüm farkı ortaya çıkaracaktır. Öncelikle, tork konvertörünün motor daha düşük hızlarda dönerken aktarma organlarının kalanından bağlantıyı kesme imkanı veren araç olduğunu söyleyerek kısa bir tanımını yapabiliriz. Bu durum temel olarak araçta kavramaya yönelik ihtiyacı ortadan kaldırdığı için avantajlıdır. Tork konventörüne sahip olmanın diğer büyük bir faydası motorun gücünü anında artırmasına olanak tanımasıdır. Bu artış daha yüksek tork eğrilerinin dahi oluşmasına yardım etmektedir. Doğru tork konvertörünün seçilmesi bilinçli bir süreç olmalıdır.

Tork Konvertörünün Yapısı

Doğru tork konventörünün seçimi sürecinde başlangıç noktası öncelikle tork konventörünün yapısını anlamaktır. İmpeler, statör ve türbin tork konventörünün temel bileşenleridir. Tüm bu parçalar ısının ve sürtünmenin azaltılmasına yardım eden aktarım sıvısı ile kaplıdır. Statör ile türbine bağlı impeler motor krank mili hızında dönmektedir. Konventör kitlendiği ve hidrolik kavrama yaptığı durma hızına ulaşana kadar tork artırıcı görevini görmektedir. Bu göreviyle aktarma için temel bir parçayı oluşturmaktadır.

Durma Hızı

Bazen kilitlenme hızı olarak da adlandırılan durma hızı tork konventörünün torku artık artırmadığı noktadır. Bu motor için belli bir RPM’dir (dakikada devir sayısı). Motor bu bir rpm’ye ulaştığında tork konventörü bire bir oranına gelir ve artık torku artırmaz.

Kayma

Tork konvertöründe impeler ile türbinin arasında doğrudan bir bağlantının olmadığının bilinmesi önemlidir. Bu sebepten dolayı impeler türbinden her zaman için daha hızlı dönecektir. Devirdeki bu fark kayma (slippage) olarak isimlendirilmektedir. İyi bir tork konventörü motor devir sayısı durma hızını geçtikten sonra her zaman için yüzde ondan daha az bir kayma yapacaktır. Bu önemlidir, zira çok fazla kayma sadece zayıf bir performansa değil, aynı zamanda tork konventörü için de kısa bir kullanım ömrü sonucunu doğurabilecektir. Tüm tork konventörlerinin maksimum performansı devam ettirmek için kilitleme kavraması kullanması gerekmektedir.

Araç Ağırlığı

Araç ağırlığı doğru tork konventörünü belirlerken önemli bir rol oynamaktadır. Eğer araç aşırı ağırsa, o zaman kavrama kilitlenme aşamasında dahi kayacaktır. Bu tork konventöründe aşırı ısı ve aşınma sonucunu doğurabilir. Kaymayı azalmak veya ortadan kaldırmak için şu tavsiyeler verilebilir.

Parça

Sebebi

Yağ Basıncı

Yağ basıncının artırılması tork konventörünün daha sağlam bir kilitlenme yapması sonucunu doğurabilir. Ama yağ basıncının çok fazla artırılmamasına dikkat edilmelidir. Böyle yüksek bir artışın yağ contasına zarar verebileceği bilinmelidir.

Çok Elemanlı Kavrama

Kavrama plakası ile ön kapak arasına bir sürtünme malzemesi ekleyiniz. Bu kaymanın azalmasına yardımcı olacaktır.

Debriyaj Balatası

Debriyaj balatasının daha yüksek performanslı bir debriyaj balatasıyla değiştirilmesi kaymanın azalmasına yardım edecektir. Popüler opsiyonlar organik, Kevlar, parçalı Kevlar, hibrit (karbon, seramik ve organik), karbon seramik tip, sinterlenmiş demirdir. Debriyaj balatasının yüzey alanının genişletilmesi de faydalıdır.

Ön Kapak

Ön kapakta tipik olarak daha az maliyetli olup yüksek basınç altında eğilmeye veya deforme olmaya eğilimli presli çelik kullanılmaktadır. Kütük çelikten ön kapak daha fazla baskıya dayanabilecektir.

Motor Tipi

Doğru tork konventörünü seçerken bilinmesi gereken diğer bir önemli alan tork konventörünün yerleştirileceği makine tipidir. Normal bir araç için, düşük ve orta seviyeli motor torku tork konventörünün üzerindeki durma hızına eşleştirilmelidir. Bu çoğunlukla 2500 – 3000 rpm arasındadır.

Buna karşılık, büyük bir motor bloğu 4500 rpm’de maksimum torka ayarlanabilir. Bu durumda daha yüksek bir tork konventörü gerekecektir. Motorun ayarlandığı daha yüksek veya daha düşük bir RPM’de duran bir tork konventörünü seçmemelisiniz.

Son olarak, turboşarjlı motorlardır. Bu da önemli bir faktördür. Nitro oksitli ve süperşarjlı (diğer güç ekleyiciler) motorlar düşük durma hızı aralığında kilitlenen bir tork konventörüne sahip olmalıdırlar. Aksi halde konvertör çok yüksek seviyede duracaktır. Bu uzun dönemde daha fazla zarara yol açacak olan ekstra bir ısıya sebebiyet verecektir.

Arka Aks Dişli Oranı

Arka aks dişli oranı ve tekerlek çapı da tork konventörü seçiminde dikkate alınması gereken önemli boyutlardır. Bu iki faktöre bağlı olarak arzu edilen sürüş motor devir sayısını hesaplayınız. Bu tork konventörüne eşleşmelidir.

Konventör Çapı

Tipik konvertörler 20 ile 30 cm arasındaki çaplardadırlar. Daha küçük çaptaki tork konvertörler tork konvertör içinde pompalanmak zorunda olan daha az sıvıya olanak verirler. Daha az sıvı daha az direnç anlamına gelmektedir. Daha düşük iç direnç tork konvertörünün daha yüksek durma hızına ulaşmasına imkan vermektedir. Genel olarak daha büyük çaplar yarış amaçlı, daha küçük çaplar ise tipik araba kullanımları için tercih edilmektedir.

Diğer Unsurlar

Konvertörün araca uyumunun iyi olduğundan emin olunuz. Bunu bilmek için, ilk önce tork konventörünü çıkarın ve baştan sona uzunluğu ve derinliği ve içsel çapını ölçünüz. Son olarak, daha yüksek bir konvertör yerleştiriyorsanız, cıvataları, esnek plakayı ve keçeleri de uygun olarak yenileyiniz. Daha yüksek konventör daha fazla stres yaratacağından, bu unsurların da artan stres oranına göre yenilenmesi gerekmektedir.

İnternette Tork konventörü bulmak

Doğru tork konventörünü internette bulmanın en kolay yolu aracın markasına, modeline ve yılına göre bir arama gerçekleştirmektir. Satış sonrası pazarı opsiyonlarının içinde yeniden üretilmiş tork konvertörleri ve orijinal OEM tork konvertörleri bulunmaktadır. Orijinal OEM tork konvertörleri aslında üretici tarafından üretilmiş orijinal ürünlerdir.

Nakliye maliyetleri dikkate alınmalıdır. Ürün oldukça ağırsa nakliye maliyetleri de yüksek olacaktır. Gönderilme yerinin yakın olması maliyet açısından yararınızadır. Elbette bazı satıcılar ücretsiz nakliye sunabilirler.

Spesifik boyutlar ve nitelikler için araştırma yapabilirsiniz. En temel niteliklerin içinde konvektörün çapı ve devir sayısı bulunmaktadır.

Sonuç

Bir araçtaki tork konvertörünü yenilemek aslında gücü artırmanın veya yakıt ekonomisini iyileştirmenin en kolay yollarından birisidir. Göreceli olarak hızlı bir şekilde değiştirilebilirler ve sonuç sıklıkla son derece dramatiktir. Buradaki ana unsur tork konvertörüne bağlı diğer unsurların da, tüm elemanların aralarında uyumlu olmasını sağlamak amacıyla, birbirleriyle eşleşecek şekilde değiştirilmesidir. Buradaki önemli kıstas zamanın yüzde 80’inde aracınızı nasıl kullandığınızı belirlemek ve bu kullanıma uygun tork konvertörünü seçmektir.