Doğru Tork Konvertörünün Seçilmesi
Tork konvertörleri nasıl çalışır?
Düz vitesler motor gücünü vitese bağlamak veya kesmek için debriyaj kullanırlar; fakat otomatik viteste motor gücünü yere aktarmak veya çoğaltmak tork konventörünün işidir. Eğer bir konventörü parçalarına ayırırsak, içinde üç ana unsurun yer aldığını görürüz: impeler, statör ve türbin.
İmpeler veya impeler pompası vites tarafında bulunur ve motor hızında döner. Devir sayısı arttıkça, sıvı akışı konvertörün içinde artar. Bu güç akışı esnek plakaya civatalanmış türbine yönelten vanalar ve kanatçıklar kullanılarak aktarılır. İmpeler ile türbin arasında ise statör mevcuttur. Görevi sıvıyı yeniden yönlendiren ve tork çıktısını artıran bir çeşit tek yönlü kavrayış şeklindedir. Sıvı akışı yeterince güçlü olduğunda, türbini döndürmeye başlar. Her bir konvertörün özelliklerini kanatçıkların çapı, sayısı ve şekli ve statörün dizaynı belirlemektedir.
Durma Hızı nedir?
Durma hızı tahrik dişlileri dönmeden önce frenler ve dişlilerdeki aktarım kapalıyken motorun ulaşabileceği devir sayısıdır. Konulan durma hızı basit olarak konvertörün performans seviyesini değerlendirmenin bir yoludur. Sunulan aralık konvertörden ne beklenebileceğini size söyleyecektir.
Doğru tork konvertörü nasıl seçilir?
Belirli niteliklere sahip bir araç için doğru konvertörü ve durma hızını seçmek sadece şehir içi kullanımda değil yarış pistinde de kritik öneme sahiptir. Doğru seçim kazanma ile kaybetme arasındaki farkı yaratabilir. Bir araba potansiyelini ortaya koyarken bir diğeri performansta başarısız olacaktır. İhtiyacınız olan en iyi konvertörü seçmek kafa karıştırıcı olabilir, fakat bu süreçte size yardımcı olacak bazı temel bilgiler de mevcuttur.
Güç eğriniz ve tork çıktınız düşünülmesi gereken iki ana bileşendir. Durma hızının 2200-2700 rpm arasında olduğunu varsayarsak, bu aralık farklı güç eğrilerine sahip çeşitli motor niteliklerini içerecek demektir. İdeal olarak, motorun tepe torkuna yakın bir yerde kitlenip durmanın olmasını isteriz. Tipik olarak daha düşük tork üreten motorlar durma hızını artıracaktır.
Motora karşı direnci de dikkate almalısınız. Büyük çaplı tekerlekleri olan ağır bir araba daha fazla efor sarf edecektir. Genel olarak konuşursak, daha fazla direnç demek daha fazla durma devir sayısı anlamına gelmektedir. Aynı prensipler dişli oranlarına da uygulanmaktadır. Daha uzun dişlileri olan ağır bir araba (düşük sayısal değer) daha kısa dişlilere ve daha küçük tekerleklere sahip hafif bir arabaya kıyasla daha yüksek durma devir sayısına sahip olacaktır.
Detaylar tüm farkı ortaya çıkarmaktadır; bu yüzden toparlarsak, tork konvertörü seçerken dikkate almanız gereken özellikler aracınızın ağırlığı, motorun strok hacmi, sıkıştırma oranı, kam profili, arka taraf dişli oranı, tekerlek çapı, yakıt sisteminin türü ve şanzımanın modeli ve yılıdır.